Historicky nejnižší počet obětí při střetech se stromy: Co stojí za pozitivním vývojem?

V roce 2023 zahynulo při střetech se stromy historicky nejméně osob, což je důležitý milník ve zvyšování bezpečnosti na českých silnicích.

Podle aktuálních údajů došlo v loňském roce k historicky nejnižšímu počtu obětí při střetech vozidel se stromy na českých silnicích – konkrétně zemřelo 55 lidí a dalších 100 bylo těžce zraněno. Tyto výsledky splnily klíčový ukazatel Strategie BESIP 2021–2030, která se zaměřuje na zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

Z výzkumů Centra dopravního výzkumu (CDV) vyplývá, že mezi nejzávažnější faktory ovlivňující následky těchto nehod patří především střetová rychlost, velikost kmene stromu a technický stav vozidel. Střetová rychlost má zásadní vliv na pravděpodobnost těžkého nebo smrtelného zranění. Při nárazu rychlostí 110 km/h je pravděpodobnost smrtelného zranění až 80 %. Významným rizikem je také nepřiměřená rychlost jízdy – dvě třetiny smrtelných nehod byly způsobeny právě tímto faktorem.

Výzkum také odhalil, že většina těchto nehod (72 %) se stala na krajských silnicích II. a III. třídy, a to nejčastěji řidičům osobních vozidel a jejich spolujezdcům. Studie ukázala, že přítomnost stromů u silnic může ovlivnit rozhodnutí o snížení rychlosti v daných lokalitách. Další významnou příčinou nehod je alkohol nebo drogy – 17,6 % viníků těchto nehod bylo pod jejich vlivem.

Řešením situace nemusí být nutně odstranění stromů, ale také instalace ochranných prvků, jako jsou svodidla, a cílená opatření zaměřená na prevenci. Výsledky výzkumu mohou pomoci nasměrovat protiopatření na problematické úseky silnic a přispět k dalšímu snižování počtu smrtelných nehod.

Zvýšení bezpečnosti na českých silnicích tedy nevyžaduje pouze infrastrukturu, ale i změnu v chování řidičů. Vědci z CDV budou i nadále pracovat na výzkumu, který pomůže identifikovat rizikové faktory a přinést nová řešení pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

Více informací o výzkumu a strategických cílech naleznete na stránkách CDV a BESIP.

 Zdroj: Centrum dopravního výzkumu