O našem kraji
Kraj Vysočina o rozloze 6 796 km² se řadí na 5. místo co do velikosti v porovnání s ostatními kraji. Jeho sousedními kraji jsou Jihočeský, Středočeský, Pardubický a Jihomoravský. Pro KV je charakteristická členitost území, vyšší nadmořská výška a řídké osídlení. Počet obyvatel činil k 1. 1. 2022 přes 504 tisíc. Území je administrativně členěno na 5 okresů, 15 správních obvodů obcí s rozšířenou působností (ORP), a 26 obvodů pověřených obecních úřadů (POÚ). K 1. 1. 2005 se zde nacházelo 704 obcí, které jsou základní samosprávnou jednotkou
K 1. 7. 2016 měl Kraj Vysočina celkem 93 km dálnic, 420 km silnic I. třídy, dále 1631 km silnic II. třídy a 2931 km silnic III. třídy Dálnice a silnice I. třídy jsou ve vlastnictví státu zastupovaného Ředitelstvím silnic a dálnic ČR. Naopak silnice II. třídy a silnice III. třídy dohromady utváří krajskou síť ve vlastnictví Kraje Vysočina. Celkem tedy délka silniční sítě tvoří 5 074 km. Místní komunikace náleží příslušným obcím a účelové komunikace vlastní fyzické a právnické osoby.
Naším krajem prochází páteřní česká komunikace a tou je dálnice D1. Dalšími hlavními komunikacemi pro dálkovou a místní dopravu jsou úseky I/19, I/23, I/37 a I/38. Co se týká spojení mezi okresy, zde jsou důležité např. II/602, II/353, II/405. Silnice III. třídy utváří mezi všemi komunikacemi hustou síť státních a krajských silnic a utváří méně významná spojení měst a obcí či jejich napojení na ostatní pozemní komunikace. Nedílnou součástí silniční sítě jsou mostní objekty a další umělé stavby. K 31. 7. 2019 bylo evidováno 870 mostů, z toho 65 ve špatném či havarijním stavu a 4 940 propustků.
Zajímá vás bezpečnost dopravy v našem kraji? Připravili jsme pro vás několik užitečných rubrik, ať už se této problematice věnujete z pracovních důvodů, nebo kvůli studiu. Tuto část stránek jsme sestavili díky spolupráci s ppor. Mgr. Jiřím Trnkou, který se ve své diplomové práci zaměřil na výzkum v oblasti dopravní prevence a BESIPu na Vysočině. Velmi si vážíme osobního a zodpovědného přístupu, který někdo při psaní odborného textu projeví. Uvědomujeme si, že není vždy snadné získat relevantní informace, a proto se snažíme nabídnout kvalitní zdroje. Často se totiž práce omezují pouze na prosté kopírování již zveřejněných materiálů.
aktuálně připravujeme tyto sekce s předpokládaným zveřejněním do 2 .9. 2024
- STRATEGICKÝ PŘÍSTUP K BEZPEČNOSTI SILNIČNÍHO PROVOZU
- HISTORIE BESIP
- PŘÍSTUP K BEZPEČNOSTI V ZAHRANIČÍ
- FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ BEZPEČNOST PROVOZU
- STATISTIKY DOPRAVNÍCH NEHOD V KRAJI
- VÝVOJ PŘESTUPKŮ V KRAJI VYSOČINA
- TVORBA ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ S TÉMATEM BEZPEČNOSTI PROVOZU
- VÝZKUM K BEZPEČNOSTI NA VYSOČINĚ 2011 - 2021