Akreditované školení auditorů bezpečnosti pozemních komunikací
Abyste se stali auditorem, je nutné absolvovat akreditované školení nových auditorů bezpečnosti pozemních komunikací a následně zkoušku na Ministerstvu dopravy ČR.
Pokud u nás absolvujete akreditované školení auditorů bezpečnosti pozemních komunikací a následně složíte zkoušku na Ministerstvu dopravy, budete oprávněni provádět audity bezpečnosti pozemních komunikací na dokumentaci ve všech jejich fázích, ale také může provádět bezpečnostní inspekce a další nástroje bezpečné infrastruktury dané směrnicí.
Školení může absolvovat každý, kdo má zájem si prohloubit znalosti v problematice týkající se zvyšování bezpečnosti na silniční síti.
Termín a místo konání:
Aktuálně není vypsaný žádný termín, bude vypisován na základě zájmu. V případě zájmu o účast napište na kontaktní email.
Více informací naleznete zde
Kontaktní osoba: 20eva.ksicova%z%cdv.cz" rel="nofollow">Ing. Eva Kšicová, eva.ksicova%z%cdv.cz, tel.: 723 281 368
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno
Délka školení: 40 hodin
Audit bezpečnosti pozemních komunikací je systematická procedura, která vnáší do procesu dopravního plánování a projektování nejnovější znalosti o bezpečném utváření pozemních komunikací za účelem prevence vzniku dopravních nehod. Je to formální prověrka dopravních projektů, v jejímž rámci nezávislý a kvalifikovaný auditor vypracovává zprávu o bezpečnostních rizicích hodnoceného projektu a předkládá návrhy na jejich odstranění.
Bezpečnostní inspekce je systematická prohlídka pozemní komunikace prováděná v dostatečných časových intervalech na ucelené síti pozemních komunikací za účelem identifikace rizikových míst a návrhu vhodných nápravných opatření
Proč se stát auditorem bezpečnosti pozemních komunikací?
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2019/1936 vymezuje pravidla jejich provádění pouze na transevropské silniční síti TEN-T, a to ve všech fázích - projektování, výstavby i provozu. Jednotlivé evropské státy mají možnost v rámci svého právního řádu zavést postupy a nástroje uvedené ve směrnici i na ostatní silniční síť (přesahující transpozici). České zákony nijak neomezují a neodebírají státu, krajům a obcím možnost provádět nástroje směrnice také u staveb pozemních komunikací, které jsou v jejich vlastnictví.
Vzhledem k tomu, že právě na silnicích nižších kategorií je úroveň bezpečnosti několikanásobně nižší než u silnic v síti TEN-T, je na nich provádění nástrojů žádoucí a Evropskou komisí doporučené. Provádění těchto nástrojů na všech typech komunikací v ČR má podporu také v Národní strategii bezpečnosti silničního provozu 2021– 2030.
Provádět některé nástroje směrnice je dle zákona 13/1997 Sb. a vyhlášky 104/1997 oprávněn pouze auditor bezpečnosti pozemních komunikací (certifikovaný Ministerstvem dopravy ČR).
Akreditované školení nových auditorů bezpečnosti pozemních komunikací
ROZSAH ŠKOLENÍ - 40 hodin.
Školení je zaměřeno na:
- teorii nehodovosti a bezpečnost silničního provozu,
- utváření komunikací bezpečných pro účastníky silničního provozu,
- právní a technické normy upravující bezpečnost silničního provozua provádění auditu bezpečnosti pozemních komunikací.
ZPŮSOB ŠKOLENÍ - školení pro nové uchazeče o zkoušku odborné způsobilosti bude sestávat z:
- teoretické výuky - 24 hodin,
- praktické výuky - 16 hodin, včetně zpracování případové studie.
CERTIFIKÁT O ABSOLVOVÁNÍ ŠKOLENÍ – absolvent kurzu, obdrží certifikát o absolvování školení, který bude podkladem pro přihlášení se na zkoušku na Ministerstvu dopravy ČR.