„Mechanismus automatické valorizace všech sazeb časového poplatku jsme do zákona dali, abychom cenu za užívání dálnic dlouhodobě udrželi na stabilní úrovni, která odpovídá vývoji cen a rozsahu dálniční sítě. Naplní-li se příznivá makroekonomická predikce pro příští rok, nelze už očekávat zásadnější meziroční zvyšování cen. Důležité také je, že veškeré peníze z dálničních známek vracíme do výstavby a údržby dálnic, fakticky tedy těm, kteří je platí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
"Pro rok 2025 vychází výše ročního poplatku na 2 440 Kč, měsíční známka bude za 460 Kč, desetidenní za 290 Kč a jednodenní za 210 Kč. Podle evropské směrnice bude nadále odpuštěn poplatek za používání dálnic pouze bezemisním vozidlům na elektrický pohon nebo na vodík.
Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 g CO2/km, platí 25 % sazby časového poplatku. U vozidel v systému časového zpoplatnění poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane stávající míra zvýhodnění nedotčena, tedy na úrovni 50 % sazby časového poplatku."
Srovnání výše dálničních poplatků od března 2024 a od ledna 2025
Kč | 2024 | 2025 | 2025 CNG, LNG a biometan | 2025 Plug-in hybrid |
2025 Elektro a vodík |
Roční | 2300 | 2440 | 1220 | 610 | 0 |
Měsíční | 430 | 460 | 230 | 110 | 0 |
Desetidenní | 270 | 290 | 140 | 70 | 0 |
Denní | 200 | 210 | 100 | 50 | 0 |
"Aktuálně má česká dálniční síť 1 340 kilometrů, z toho je bez povinnosti mít zaplacený dálniční poplatek 226 kilometrů. V roce 2022 přibylo na dálniční síti 21,2 kilometrů, v roce 2023 to bylo celkem 15,4 kilometrů. V roce 2024 je v plánu zprovoznit dohromady přes 100 kilometrů nových úseků dálnic. Jen část z nich zprovozněná do léta 2024 se však projeví v sazbě časového poplatku pro rok 2025, zbytek zprovozňovaný v druhé půlce roku se do ceny promítne až v roce 2026."